NAWINTEREN 1 1579637514 31.151.211.117


NAWINTEREN


ANNI BALK, BEELDEN
THEA HENNEVELT, TEKENINGEN & SCHILDEREIJEN
HANS MEERMAN, TEKENINGEN & SCHILDERIJEN



Te zien van donderdag 27 februari t/m zondag 22 maart


NAWINTEREN – BEELDEN – TEKENINGEN - SCHILDERIJEN


ANNI BALK
Mensen en abstracte vormen in één gedachte
…. creativiteit is altijd een rode draad in het leven van Anni Balk geweest. Onafgebroken heeft zij de behoefte haar ideeën te uiten en iets nieuws te proberen. Meer dan 20 jaar ontwierp en vervaardigde zij exclusieve en creatieve kleding. De laatste vijf jaar daarvan in haar eigen mode-atelier. Zij gaf daar ook les.
In 1998 besloot Anni zich meer te richten op iets wat haar al lang inspireerde: tekenen, schilderen, figuur boetseren en vooral beeldhouwen. Naast het volgen van een aantal opleidingen sloot zij zich aan bij het beeldhouwerscollectief Arnestein in Middelburg. Ook werkt Anni in haar eigen atelier. Figuratief en abstract zijn dé kenmerkende van haar beelden. Telkens opnieuw probeert Anni een beeld zijn eigen kenmerkende vorm en uitstraling te geven door te spelen met drie dimensies. 
De materialen waarmee zij werkt variëren van marmer tot speksteen, van klei tot was, van brons tot steenmortel, van keramiek tot albast. Anni Balk werkt ook in opdracht.

THEA HENNEVELT
Het werk van Thea Hennevelt toont veel kracht en passie. Natuur en mens intrigeren haar buitenmate, hetgeen in haar werk tot uitdrukking komt. En omdat het meest persoonlijke vaak het meest universele is, herkent de beschouwer zichzelf in wat zij aanraakt. Onze verbeelding is het middel waarmee we de essentie van het leven kunnen ervaren en anderen kunnen inspireren. Thea beoefent zowel teken- als schilderkunst en werkt doorgaans met verschillende materialen door elkaar om zo tot een vrijere expressie te komen. Thea drukt dat aldus uit: “Creativiteit is Levenskracht in zijn puurste vorm. De krachtigste muze is ons eigen innerlijke kind.”

Studies: Academie Arendonk met specialisatie portret en model; Academie voor Beeldende Kunsten Utrecht, grafische vormgeving en daarnaast verschillende deelopleidingen en masterclasses tekenen en schilderen.

HANS MEERMAN
Hans Meerman (Zutphen, 1950) studeert in 1975 af aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag en wordt tekenleraar in Rijswijk. In 1980 wordt hij benoemd tot docent aan de Christelijke Academie voor Beeldend Kunstonderwijs in Kampen, die in 2004 naar Zwolle verhuist en tegenwoordig ArtEZ Academie voor Art & Design Zwolle heet. Na een dienstverband van 36 jaar gaat hij in 2016 met pensioen. 

Sinds jaar en dag maakt hij tekeningen. De afgelopen jaren is het rivierlandschap tussen zijn woonplaats Kampen en Zwolle voor hem een onuitputtelijke bron van inspiratie geworden. Waar natuur zijn meest populaire thema is, is grafiet zijn meest favoriete materiaal.

“De dialoog met de natuur is voor hem essentieel in zijn werk. Daarom tekent hij direct naar de waarneming. Wanneer je goed kijkt is een landschap nooit hetzelfde. Het is voorjaar of nazomer, vroege ochtend of namiddag. Het licht verandert met het klimmen en dalen van de zon. Steeds zijn er andere details die om aandacht vragen: een groep bomen die donker tegen de lucht afsteekt, het silhouet van een nauwelijks zichtbare boerderij langs de dijk of de lange schaduwen over de weilanden ten gevolge van een laagstaande zon.
Hans is een uitgesproken tekenaar. De aantrekkingskracht van een tekening heeft veel te maken met de directheid van het medium. Ideeën van een kunstenaar krijgen op een stuk papier veel spontaner gestalte dan in bijvoorbeeld schilderijen of beelden. De sporen, die de hand achterlaat, geven rechtstreeks inzicht in het doen en laten van de maker.
Het gaat hem niet om een precieze en gedetailleerde weergave van de zichtbare werkelijkheid. Hij vertaalt met behulp van beeldende middelen datgene wat hij ziet en ervaart. Om een aansprekende tekening te maken maakt hij gebruik van allerlei formele aspecten, zoals bijvoorbeeld de compositie, het licht-donkercontrast, het perspectief en de uitdrukkingsmogelijkheden van het materiaal, in dit geval grafiet. Deze aspecten zijn eigenlijk belangrijker dan het ‘onderwerp’. De kracht van een tekening wordt mede bepaald door het expressieve handschrift van de tekenaar.”

Recentelijk is Hans Meerman ook kleine schilderingen op papier gaan maken. Hij laat zich inspireren door het Reevediep. Deze zijtak van de IJssel is door Rijkswaterstaat gegraven om bij extreem hoge waterstanden op de rivier het water sneller te kunnen afvoeren naar het Drontermeer en het Vossemeer. Op deze manier hoopt men Kampen voor overstromingen te behoeden.